De laatste dagen

20 maart 2018 - Heteren, Nederland

Nog 3 dagen... de laatste zaterdag was een belangrijke: voor Niels een mooie kans om een goede klassering te skiën op de slalom. Het had 's nachts na de sneeuw van vrijdag flink gevroren dus toen wij bij het ski-stadion aankwamen was de sneeuw keihard. Er waren vandaag alleen de heren, dus het programma ging een stuk sneller.

Jeroen ging als één van de eerste zitter van start en zette meteen een goede tijd neer. Daarna viel meer dan de helft van het veld uit en als 12e zitter moest Niels. Hij ging goed en scherp van start, had meteen een goed ritme te pakken. Alleen... na 16 sec kwam er een ijsplaat en helaas... kon hij hem niet meer houden! We hebben echt even een uurtje lopen balen, want dit was wel een kans.

Uiteindelijk was Jeroen als laatste zitter, omdat hij een eerste tijd neergezet had. We hebben onze longen uit het lijf geschreeuwd, maar helaas ging ook hij onderuit. Geen medailles voor Team NL dus op zaterdag.

We zijn aansluitend aan de wedstrijd maar even lekker een biertje gaan drinken (helaas zonder Niels) en zijn die avond lekker (Europees) uit eten geweest.

De zondag hebben er lekker rustig aan gedaan: eerst lekker uitgeslapen, uitgebreid ontbeten en ondertussen de slalom van de dames gevolgd. Helaas konden ook zij niet voor spektakel zorgen. Daardoor is het aantal medailles van team NL op 7 gekomen, van 5 verschillende sporters in 2 disciplines: een mooi aantal.

In de middag zijn er richting het stadion gegaan, hebben er nog één keer Koreaan gebarbecued en daarna was er de sluitingsceremonie.  Net als de opening was deze ook weer prachtig, veelkleurig en cultureel ingestoken, al waren we het erover eens dat de openingsceremonie wel spectaculairder was. En uiteindelijk werd om 21.10 uur de vlam weert gedoofd. Daarna zijn we met de bus met sporters naar een locatie in de buurt gegaan waar we nog een leuk eindfeest met alle sporters hadden. Leuk om iedereen weer te zien en te spreken!

Na het feest zijn we om half 5 opgehaald en met de taxi naar het vliegveld gebracht. Dit ging voorspoedig, we waren 4 uur voor het geplande vertrek al op het vliegveld! Uiteindelijk duurde het afhandelen van alle bagage en de paspoortcontrole nog best lang en zaten we om half 10 aan een kop koffie met een broodje en een croissant. Met ruim een uur vertraging steeg het vliegtuig op, maar deze werd tijdens de reis nagenoeg weer ingehaald. Ook de aansluitende vlucht ging goed zodat we om 18.15 uur landden op Schiphol.

We kijken terug op een geweldig avontuur, natuurlijk was het SUPER om onze Niels aan te moedigen en er voor hem te kunnen zijn, wat waren we trots op hem toen hij breeduit in beeld (en natuurlijk live) te zien was! Maar ook hebben we prachtige sporten en mooie medailles gezien. De verwachte zijn mooi, maar de onverwachte medailles zijn minstens zo mooi.

Ook het feest met de andere familie en vrienden op de tribune was geweldig, het was mooi om iedere dag een stuk van de tribune oranje gekleurd te laten worden en vervolgens uit alle macht te schreeuwen. Verder hebben we met elkaar en de familie Stuut een leuke tijd met elkaar gehad.

En tenslotte was het geweldig om in een land als Zuid-Korea te zijn! Met hele gastvrije mensen, maar ook de andere cultuur en gebruiken, het andere eten en het andere landschap. Het was prachtig om dit met elkaar mee te maken!

Tenslotte willen er jullie als trouwe log-lezers bedanken: soms moest het uit mijn (Koerts) tenen komen om de bijdrage te schrijven, 's avonds tussen 9 en 11 uur, maar jullie mooie en hartverwarmende reacties hebben voor mij alles goedgemaakt. Tot een volgende keer!!!

1. Audrey:
    20 maart 2018
    Wat een mooi avontuur, dank voor het inkijkje, waardoor wij hier konden meeleven van dichtbij!! Ik heb er enorm van genoten en ben ook gewoon super trots op team NL. Zal voor jullie wel weer wennen zijn in Nederland, maar dit was een mooi avontuur/ mooie momenten om mee te nemen! Liefs voor jullie allemaal, Audrey
  2. M.S. Vols- van Dam:
    20 maart 2018
    Wat een avontuur. Dat wordt alvast sparen voor over 4 jaar want dit is verslavend. Hoe meer je ervan ziet hoe meer bewondering krijg je voor deze mensen. Daar wordt je stil van. Rust maar lekker een poosje uit. Dat zal je wel nodig hebben denk ik.
  3. Manoes:
    20 maart 2018
    Fantastisch familie De Langen een super avontuur met mooie herinneringen. Om trots op te zijn! 🏅🏆
  4. Dick en Janniecde Jonge:
    20 maart 2018
    Bedankt voor jullie fantastisch mooie reisverslag en de foto's en video's. Zo waren we er ook een beetje bij. En over 4 jaar weer nieuwe kansen. Denk dat jullie er weer voor gaan sparen om ook daar bij te zijn. En wens Niels in elk geval heel veel succes en geluk de komense jaren. Dat hij nog maar heel lang op dit niveau door mag gaan. Nogmaals bedankt!
  5. Geert en Ingrid:
    20 maart 2018
    Wat leuk om via jullie reisverslagen jullie hele speciale reis mee te mogen maken.
    Erg leuk om alles te lezen en jullie enthousiasme te zien op tv en de foto’s!
    Maak er een mooi fotoboek van, waarin jullie dan vast vaak met veel plezier in kijken. Hoop jullie gauw te zien en spreken.
    Ook vrijdag nog veel plezier bij de huldiging in Den Haag.
    Liefs van ons
  6. Carin & Merijn:
    21 maart 2018
    Dank voor de leuke blogs!! We hebben genoten van jullie belevenissen 👍🏻
  7. Hannie Buijze:
    21 maart 2018
    Wat heb ik genoten van je blog, al moest het uit je tenen komen, geweldig om julli e avontuur, Niels en de sportprestaties te volgen. Bedankt dat we mee konden genieten van jullie verhalen en foto's.
  8. Edgar:
    21 maart 2018
    Geweldig om dit zo op afstand een beetje te kunnen volgen en alles een beetje mee heb mogen maken. Wat een avontuur van jullie en wat een ervaring! Geniet na van alle indrukken en herinneringen en ik hoor graag de verhalen snel! Bedankt!
  9. Ilonka Casparie:
    21 maart 2018
    Jullie verslagen waren heerlijk om te lezen Ik heb genoten! Dank je wel hiervoor.
  10. Marijke de Bruijn:
    21 maart 2018
    Helemaal geweldig deze reisverhalen. Heb ervan genoten. Over 4 jaar Beijin. Een mooie stad met heeeel veeeel autos en brommers. De laatste zijn allemaal electrisch. Ook dan kan Niels rekenen op mijn sponsoring. Dan heb ik er twee want ook onze kleinzoon kan dan weer wedstrijd skien. Nogmaals bedankt voor de mooie reisverslagen .
  11. Esther van den Hof:
    21 maart 2018
    wat een super ervaring voor jullie. Leuk om jullie verhalen te lezen!
  12. Barbara ten Broek:
    21 maart 2018
    Fantastisch om mee te mogen kijken in deze bijzondere tijd die jullie mee mochten maken. We hebben elke avond gekeken naar het journaal en hebben het zo bijzonder gevonden. Binnenkort hoop ik alle verhalen live te horen onder het genot van een lekker glas wijn😘
  13. Ferna en Rini:
    21 maart 2018
    Leuk was het om jullie te volgen op deze heel bijzondere reis. Nu weer 4 jaar wachten. Niels succes met je opleiding, over 4 jaar wellicht een medaille! Doe je best.
  14. Oma Tess:
    21 maart 2018
    Zo jullie van de reis hebben genoten zo heb ik van t verslag genoten dank je wel Koert.
  15. Anja:
    22 maart 2018
    Na zo’n prachtige ervaring, nu de herinneringen. Lekker nagenieten dus. Fijn dat wij zo ver weg toch zo dicht bij mochten zijn. Bedankt. En wie weet.....tot over 4 jaar?
  16. Peter, Marieke, Carlijn, Isabelle, Annefleur & Sander:
    25 maart 2018
    Geweldig om jullie te kunnen volgen! Al kwam het dan soms "uit je tenen" Koert; je hebt het niet voor niets gedaan, we waren er heel erg blij mee! Hopelijk over 4 jaar weer?