De eerste dagen in Zuid-Korea!

10 maart 2018 - Pyeongchang, Zuid-Korea

Wat een geweldige indrukken maken wij mee!

Na een prima reis zijn we samen met de familie Stuut (ouders en zussen van een ploeggenoot van Niels) vanuit Amsterdam via Helsinki op donderdagochtend in Seoul aangekomen. Daar hebben we sightseeiing Seoul gedaan: we zijn naar het Koreaans nationaal paleis geweest, hebben en een aantal Koreanse markten bezocht. Verder hebben we indrukken opgedaan in de metro en winkelstraten.

Op vrijdagmiddag zijn we met de KTX (hogesnelheidstrein) doorgereisd naar PyeongChang. De omgeving is precies wat we ons ervan hebben voorgesteld: glooiende heuvels met heel veel dennebomen en veel dezelfde landschappen, waar we met 250 km/ uur doorheen raasden dus dat ging wel snel! We zijn direct doorgegaan naar ons appartement, hebben onszelf geinstalleerd en zijn kort daarna doorgegaan naar het dorp voor de openingsceremonie.

Deze was overweldigend: een prachtige mix van Koreaanse folklore met techno-muziek en alles wat daarbij kwam. Kippenvelmomenten waren het zingen door het Koreanse kind in de luchtballlon, tot het binnenkomen van het Koreaanse team en het ontsteken van het vuur.. in 1 woord: GEWELDIG. Daarna in de Koreaanse mensenmassa terug naar het appartement voor een korte nacht...

Vanochtend het EERSTE UUR van de waarheid: de afdaling. Om half 8 hebben we ons laten afzetten bij de bushalte in het dorp voor de bus richting piste (dachten we) alleen... vertrok de bus er niet. Wij gezocht naar de juiste halte, maar alles wat we vonden, niet de bus richting piste. Wij op zoek naar de juiste halte, zeker 10 Koreanen aangehouden om te vragen of ze ons konden helpen: of ze konden geen Engels, of ze wisten het niet. Uiteindelijk hebben 2 militairen ons naar de juiste halte gebracht en waren we een uur verder waardoor we wel te laat bij de piste aankwamen.

Het was er wel echt geweldig, de vele mensen uit andere landen, de skiers die naar beneden kwamen en het commentaar van de speaker. Een wedstrijddag bestaat uit lang, lang wachten. Uiteindelijk was het na 2,5 uur de beurt aan Niels... Over kippenvelmoment gesproken...hier hebben we met elkaar 6 jaar naartoe geleefd en om er dan z' met elkaar te staan, SUPER! Niels heeft aangegeven een goed gevoel over te houden aan zijn 14e plek op de afdaling: hier en daar waren er puntjes die beter konden, maar hij was wel tevreden met hoe het ging.

In de middag zijn we weer terugegaan naar het dorp voor de receptie van de Nederlandse ambassade, dit was speciaal georganiseerd voor family & frieds en er waren mensen van NOC/NSF en de NskiV. Een leuke bijeenkomst, waar we met een hapje en drankje leuk met verschillende mensen konden kletsen!

Leuk was dat zelfs prinses Margriet nog even kwam en Thera en Maike heel leuk met haar gesproken hebben.

Eindelijk eindelijk was er daarna tijd om even lekker te chillen, want voor ons gevoel zijn we sinds we uit Nederland vertrokken zijn alleen nog maar bezig geweest. Inmiddels en het 10 over 10, de rest ligt al te slapen, ik ga er zo maar achteraan, want morgen gaat de wekker weer vroeg!

Onder foto's vind je een paar leuke foto's terug die we gemaakt hebben!

1. Peter, Marieke, Carlijn, Isabelle, Annefleur & Sander:
    10 maart 2018
    Super leuk jullie belevenissen te lezen! Mooie 14e plek! Op naar de super G!
  2. Lucie:
    10 maart 2018
    geweldig om te lezen. Wij zijn op de terugweg vanuit Maria-alm. Waar het een jaar of 11 geleden voor Niels allemaal begon.
  3. Edgar:
    10 maart 2018
    Wow! Wat een geweldige ervaring samen daar! Super! Geniet van alles en héél veel succes en plezier!
  4. Jacqueline:
    10 maart 2018
    Helaas de eerste race gemist omdat ik onderweg naar huis was na wederom een fantastische kinderreis van de VGW. Het nieuwe talent wordt getraind Niels dus zet je schrap ze komen eraan ;-)
    Morgen zit ik voor de buis!!
    Families nog veel plezier daar!!!
  5. Sacha:
    10 maart 2018
    Wat een leuk verslag en de foto's zijn geweldig! Het genieten spat ervan af.
  6. Geert Kastelijn:
    10 maart 2018
    Super. Mooi verhaal en erg mooi en ook superinteressant om jullie te volgen.
  7. Hannie Buijze:
    10 maart 2018
    Wat een mooi verslag . En Niels, plaats 14, fantastisch. Het belangrijkste is dat je zelfvertrouwen er is en na zo een lange tijd eindelijk daar bent. Heel leuk om alles zo van dicht bij mee te maken. Heel veel succes verder en veel plezier met z'n allen.
  8. Carin & Merijn:
    10 maart 2018
    Gaaf zeg!! Wat een ervaring en moment moet dat zijn geweest. Op naar het podium !! Suc6 Niels 💪🏻💪🏻
  9. Louisa Griffioen:
    10 maart 2018
    Wat een boeiend verslag en prachtige foto's!
  10. Harold, Cindy, Esmée en Sophie:
    10 maart 2018
    Prachtige eerste dagen en wat een mooie indrukken hebben jullie opgedaan. Erg leuk om te lezen. 👍👍. Veel succes voor Niels. We zullen duimen
  11. Ferna en Rini:
    10 maart 2018
    Zag er goed uit Niels. Op naar het volgende onderdeel. Je gezicht straalde op tv. Succes.😎
  12. Ronald & Coby:
    11 maart 2018
    Superleuk om te lezen en te volgen. Kan me jullie spanning helemaal voorstellen. Wij voelen het al als we het hier op tv zien 😁
    Vlag komt trouwens mooi uit de verf op tv 🤣
  13. Shirley Lamberts:
    11 maart 2018
    Wat een belevenis zeg! Super om het te volgen, en jullie stralende koppies te zien. Nog heel veel plezier en geniet ervan! Succes Niels!!
  14. Marijke de Bruijn:
    11 maart 2018
    Heerlijk om zo een super enthousiast verhaal te lezen. 14e plek is niet slecht en de volgende zal best weer heel goed zijn. Succes en toitoitoi.
  15. Tom en Joke:
    11 maart 2018
    We hebben de afdaling gezien: kippenvel. En wat een mooie vlag hebben jullie!
    Fijn genieten samen en succes voor Niels!
  16. Lisette:
    11 maart 2018
    Klinkt als een superbijzondere ervaring! Geniet ervan!
  17. M.S. Vols- van Dam:
    11 maart 2018
    Fijn wat van jullie te horen. Niels is 14e geworden!! De grapjassen op het nieuws zeiden gisteren dat Niels de Langen 17e was geworden en dat Jeroen was gevallen. Wel gek hoor de naam van Niels in het nieuws te horen. Ik was plaatsvervangend trots! Ze moeten het alleen nog even GOED zeggen.
  18. Manon de Langen:
    11 maart 2018
    We leven enorm mee!! Geniet er van en nog veel succes Niels!!!
  19. De Weistraatjes:
    12 maart 2018
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Heerlijk om de sfeer op deze manier te mogen proeven en jullie zo te mogen volgen!! We proberen hier in Nederland alles bij te houden; de uitslagen en standen worden geraadpleegd via de Engelse site (die ook al bijgewerkt is als je om vier uur 's nachts wakker schrikt en benieuwd bent naar de afloop van de race), de NOS-site wordt gespeld en natuurlijk wordt de dag niet afgesloten zonder Herman. Ook gisteravond was Niels weer in het NOS-programma te zien; dit keer met de Koreaan, die meer oog had voor hem dan voor prinses Margriet!! Geweldig!!
    Weet dat jullie deze weken trending topic zijn aan onze keukentafel!!
  20. Rob Willems:
    12 maart 2018
    Gaaf om jullie zo te mogen volgen!! Wat een vreugde en trots stralen die foto's uit. Heel veel plezier en succes nog!!
  21. Nancy:
    12 maart 2018
    Korte nachten, maar wat een belevenis.
  22. De Eckies:
    12 maart 2018
    Wow....ik volg iets later...maar blijf nu volgen. Heerlijk om te lezen!
  23. Kor Rink:
    13 maart 2018
    Super, heel veel plezier nog. En Niels: heel veel succes. Gefeliciteerd met de 14de plaats.
    Hartstikke goed.
    Kor Rink
  24. Rienk de Langen:
    13 maart 2018
    Leuk om de blog te lezen. Geniet er nog van. Dat er nog een paar mooie dagen mogen komen voor Nederland...................