De reuzenslalom en 2 dagen vrijaf

16 maart 2018 - Pyeongchang, Zuid-Korea

Op woensdag was er de reuzenslalom: na de 8ste plek van dinsdag keken we hier toch wel met wat meer vertrouwen naar uit! Toen we de tribune opliepen waren net de dames zitters geweest, en wat schetst onze verbazing... een 2e plek voor Linda na de eerste run! Nu wisten we dat ze een goede reuzenslalom kon skiën, maar op de spelen 2e na de eerste run.... Prachtig! Helaas miste Jeroen de laatste poort in zijn 1e run. Daarna konden we al onze aandacht focussen op Niels: na een goede start ging hij al vrij snel te scherp en schoot onderuit...kan gebeuren. In de stralende zon konden we dus al bakkend, in 19 graden al al onze energie op Linda richten. Ondertussen zijn Sjoerd en Maike aan het pins-ruilen (dat zijn speldjes met beelden) geslagen! Ze hebben al heel wat pins verhandeld!

Wat heeft Linda het in de 2e run goed gedaan! Uiteindelijk hield ze 0,06 sec over en had ze dus een zilveren plak, een mooie prestatie, en wat is het haar zo ENORM gegund na alle ellende die ze eerder dit seizoen heeft meegemaakt! In de filmpjes een registratie van het enthousiasme van de Fransen tijdens de gouden race van "hun" Marie Bochet!

De dag van gisteren was onze eerste sport-loze dag, ook wel even lekker na al die lange dagen op de tribunes van het skiën: 's ochtends hebben we lekker rustig aan gedaan, we zijn om 11 uur met de taxi vertrokken na Gangneung, hier hadden we kaarten voor een sledgehockey-wedstrijd, toevallig de halve finale tussen Korea en Canada, dus op papier een leuke pot! Helaas werd het een walk-over met 7-0 voor de Canadezen, maar wat kunnen die Koreanen gillen, zeg! Het stadion was dan ook tot de nok gevuld. Bij iedere beweging naar voren was het dan ook een lawaai van jewelste! In video's vind je een filmpje van de wedstrijd terug.

Het was leuk om in het coastal cluster van Gangneung rond te lopen, langs de stadions waar "onze" Nederlanders hun gouden medailles gewonnen hebben.

Daarna hebben we heerlijk relaxed een city-tour met de bus gedaan, leuk om de stad even te verkennen op die manier, al heeft Maike ook wel een deel van de tour geslapen... Natuurlijk ook even lekker geshopt en bij de Mac een hamburger gegeten! Vervolgens was het ook al tijd om terug te gaan, om op tijd te zijn voor de huldiging van Jeroen en Linda. Helaas werd het weer slechter en kregen we wat oponthoud waardoor we die van Linda misten, maar die van Jeroen konden meemaken (wel in de stromende regen...)! Daarna zijn we naar de Sky Terra appartementen gegaan, waar de meeste NL-ers zitten en ook de NL-huiskamer zit. Daar lekker gegeten en even in de huiskamer rondgekeken, leuk om iedereen (tot minister Bruno Bruins van VWS aan toe) te spreken op een hele leuke ongedwongen manier!)

Vanochtend werden we wakker in een witte wereld, er was zo'n 10 cm sneeuw gevallen., toch wel weer leuk, na de 19 graden van woensdag! Vandaag stond de trip met Howard, onze huisbaas naar de Koreaanse grens (Demilitarized Zone, DMZ) op het programma. Dat was wel echt heel bijzonder: Eerst al het ernaartoe gaan: je melden bij een office, waar ze precies moesten weten wie er meegingen, vervolgens de roadblock, met soldaten met het geweer op de rug, die de auto helemaal doorzoeken en dan uiteindelijk op het laatste puntje Zuid-Korea aankomen... Wel is het idee gek dat aan de andere kant van die scheidslijn mensen wonen die het zoveel slechter hebben... ik moest meteen aan "over de muur" van het Klein Orkest denken. Ook hiervan is een filmpje terug te zien.

Daarna zijn we naar een traditionele Koreaanse markt in Sokcho geweest: we hebben onze ogen uitgekeken naar de gedroogde (en niet gedroogde) vis, alle groenten, kruiden etenswaren en al het andere dat er verkocht werd, heel mooi. Ook hebben we hier traditioneel Koreaans geluncht. Dat was op z'n zachtst gezegd "wennen": eerst al met stokjes eten, maar ook de totaal andere, wat weke en soms scherpe smaak. We hebben ons best gedaan, maar niet echt alles opgegeten.

Als laatste zijn we doorgegaan naar een hele mooie Boeddha-tempel, die aan de kust ligt: een prachtig uitgestrekt gebied met vele [paviljoens, de één nog mooier dan de ander. Daarbij waren er veel mensen aan het mediteren waren: het was een erg inspirerende omgeving! Het meest bijzonder was wel het zeker 4 meter hoge standbeeld van een boeddha.

Al met al was dit een heel bijzondere dag: juist omdat we het ook belangrijk vonden om iets van het land te zien. We zijn enorm blij dat we dit gedaan hebben en het was mooi dat we dit met Howard, onze eigen huisbaas konden doen!

Als laatste hebben Thera en ik (Koert) vanavond de medaille-uitreiking van de tweede gouden medaille van Bibian Mentel  en die van de bronzen medaille van Lisa Bunschoten meegemaakt. En ik moet zeggen dat ik er echt kippenvel van krijg. Als je weet wat die vrouw te verduren heeft gehad is het al heel bijzonder dat ze überhaupt nog leeft, laat staan dat ze hier is... laat staan dat ze 2 gouden medailles wint! Mocht je geïnteresseerd zijn: op zondagochtend om 8.46 uur wordt haar documentaire op NPO1 herhaald. We hebben hem nog niet gezien, maar kunnen al we vertellen dat hij écht de moeite waard is!!!

Onder foto's vind je in ieder geval in het mapje omgeving weer leuke nieuwe foto's. Ook in de andere mapjes is er een aantal geplaatst!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martin Knippers:
    16 maart 2018
    Wat een mooie onvergetelijke ervaring mooie foto`s
  2. Bernadette:
    16 maart 2018
    Wat is het geweldig om jullie verslagen te lezen.
    Een waar genot. En wat een belevenis om daar te mogen zijn.
    Nog veel plezier de laatste dagen.
    Liefs Bernadette en Adrie.
  3. Barbara ten Broek:
    16 maart 2018
    Wat een fantastische ervaring. Eentje om nooit te vergeten....
  4. Marijke de Bruijn:
    16 maart 2018
    Deze geweldige dagen neemt niemand jullie nog af. Wat een mooi geschreven verslag van jullie uitstapnaar de kust. Jammer dat Niels onderuit ging, maar hij kan gelukkig nog weer 4jaar trainen tot de volgende spelen. Nog een paar geweldige dagen en geniet er voor 500% van. Groetjes
  5. Hannie Buijze:
    16 maart 2018
    Geweldig om jullie reis zo mee te maken.
    Heerlijk om te lezen dat jullie als familie zo genieten. En wat een prachtig land. Geniet er nog van
  6. Oma Tess:
    16 maart 2018
    Wat leuk om te zien en te lezen wat n mooie reis jullie hebben. Geniet tot de laatste minuut. TOT ZIENS.. Groetjes.
  7. Anja:
    16 maart 2018
    Het genieten houdt maar niet op!
    Heel bijzonder.
    Leuk dat jullie ons op afstand een beetje laten meegenieten.
  8. Geert en Ingrid:
    16 maart 2018
    Fantastisch wat jullie daar allemaal zien en meemaken! En inderdaad wat een prestatie van Bibian! Wat is het haar gegund! Morgen Niels aanmoedigen tot je er schor van bent!!
    En daarna nog een prachtige sluiting van een onvergetelijke reis!! Geniet ze!!
  9. Susanne en René:
    16 maart 2018
    Wat een boffers zijn jullie dat jullie dit allemaal van zo dicht bij kunnen meemaken. super gewoon ! .
  10. Ferna en Rini:
    16 maart 2018
    Fijn dat jullie zo genieten. Jammer dat Niels onderuit ging, maar hij blijft toch een topper!
  11. Liliane:
    17 maart 2018
    Letterlijk een golf aan belevenissen! Mooi om dit samen zo te kunnen doen. Heel veel plezier nog!
  12. Harold, Cindy, Esmée en Sophie:
    17 maart 2018
    Jammer dat Niels onderuit ging zeg.
    Prachtig hoe jullie alle belevenissen beschrijven en delen. Wat een indrukken in korte tijd. Nog veel plezier
  13. Dick en Janniecde Jonge:
    17 maart 2018
    Mooi verhaal weer en fijn dat jullie ook nog wat meer van het land hebben gezien. Jammer dat Niels onderuit ging maar zijn tijd komt nog wel, zeker bij de volgende Paralympics. Nog veel plezier de laatste paar dagen.
  14. Louisa Griffioen:
    Gevarieerde reis!
  15. Hans Herlaar:
    18 maart 2018
    Mooi hoor er is meer dan naar de sneeuw kijken. Geweldig om dit ook aandacht aan de andere kinderen te geven. En natuurlijk zelf om te zien wat voor land Korea eigenlijk is.
    Na fijne dagen daar en een goede terugreis gewenst
  16. M.S. Vols- van Dam:
    19 maart 2018
    Wat hebben we van jullie verhalen genoten. Goed gedaan Niels. Hard gewerkt joh! Er zijn alweer plannen voor over 4 jaar hoorde ik op het nieuws. Heb je vast ook nog sponsors voor nodig!!! Ik meld me vast maar aan.